Pentru a exporta în UE, companiile moldovenești au nevoie de susținere

Pentru a exporta în UE, companiile moldovenești au nevoie de susținere
Sursa foto: DCFTA.MD

Printre beneficiile semnării Acordului de Asociere (AA) în 2014 se numără și faptul că acum companiile moldovenești au posibilitatea să-și exporte produsele pe piața UE în cadrul Acordului privind Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător ( DCFTA) care este parte componentă a Acordului de Asociere. Totuși pentru a valorifica din plin aceste beneficii companiile au nevoie de susținere din partea statului, a asociațiilor de business, a partenerilor externi. În acest sens este relevant un exemplu concret al unui producător autohton.

Ambițiile europene ale fabricii „Viorica Cosmetic”

Istoria celui mai mare producător de cosmetice și parfumerie din Moldova, adică a fabricii „Viorica Cosmetic”, începea inedit și frumos. După o deplasare la Paris unde a vizitat și fabrica renumitului brand „Christian Dior”, Ivan Bodiul, cel care s-a aflat „la timona” Moldovei Sovietice mai mulți ani, a decis „că și la noi poate fi ca în Europa”. Cu atât mai mult că în republică existau premize pentru lansarea procesului de fabricare a produselor de parfumerie și cosmetică, or pe câmpuri erau cultivate plante etero-oleaginoase care ulterior erau exportate, iar Moldova era una dintre cele mai industrializate republici din URSS.

Astfel, la 12 mai 1989, la Chișinău a apărut propriul gigant care urma sa fabrice produse de parfumerie și cosmetică. În condițiile economiei sovietice planificate nu erau anticipate careva dificultăți la capitolul desfacerea produselor fabricate. Totuși întreprinderea nici n-a apucat bine să înceapă a funcționa la capacitatea de producție stabilită că Uniunea Sovietică s-a și dezmembrat, relațiile economice stabilite de mai mulți ani au fost întrerupte, iar noțiunea de „comanda de stat” a dispărut în neant. În primii ani de după proclamarea independenței fabrica „Viorica Cosmetic” a avut parte de timpuri nefaste și ar fi putut avea aceeași soartă ca și mulți alți giganți industriali din Chișinău care au dispărut: întreprinderi de producere a televizoarelor, frigiderelor, mașinilor de spălat, a echipamentelor electronice etc.

Totuși întreprinderea fost salvată, iar un „suflu nou” i-a adus privatizarea din 2012. Atunci fabrica a fost preluată de un alt proprietar – Holdingul „DAAC Hermes” beneficiind astfel de investiții de calitate și de un management mai eficient. În prezent, „Viorica Cosmetic” fabrică cca 70 de denumiri de produse de îngrijire a corpului, tenului și părului. Toate sunt produse pe din componente naturale fiind bazate pe extracte de plante și uleiuri eterice. Articolele fabricate și procesul de producere sunt certificate în conformitate cu standardele internaționale ISO 9015. Pe parcursul ultimilor ani compania face eforturi susţinute pentru a-şi promova articolele pe piaţa UE.

- Semnarea DCFTA a deschis calea către piaţa europeană pentru produsele noastre, afirmă Maria Borta, directorul general al fabricii. Deși chiar de la bun început eram conștienți că avem o sarcină dificilă, or concurența este mare, noi nu suntem prea cunoscuți și este nevoie de notificarea produselor de către autoritățile de resort din UE. Totuși mai înțelegeam și faptul că, până la urmă, nu avem de ales. Din păcate, până la privatizarea fabricii care a avut loc în anul 2012, am pierdut chiar și o parte importantă din piața internă, iar la exporturi practic nici nu ne puteam gândi. Înțelegând oportunitățile oferite de DCFTA am început să ne pregătim activ pentru valorificarea acestora. Astfel, am încheiat un contract cu o firmă renumită de consulting care a realizat pentru noi în anii 2014-2015 un studiu al pieței românești și a elaborat nişte recomandări. Treptat, am început să participăm la expoziţiile desfăşurate în ţările UE, mai ales la cele organizate de vecinii de peste Prut, unde ne demonstram produsele şi le prezentam. În aşa fel, cu timpul ne-am găsit cumpărători care au apreciat marfa noastră şi au început s-o caute. Niciodată nu reveneam de la expoziţii cu mostrele expuse, pentru că reuşeam să le vindem pe toate. Mulţi cumpărători care au testat produsele noastre în următorul an deja ne aşteptau pentru a le procura anume pe acestea.

În aşa fel, în timp, pe piaţa românească a apărut o cerere pentru produsele marca „Viorica Cosmetic”, iar în anul 2017 compania și-a lansat exporturile în ţara respectivă. În acest scop, am deschis la Iaşi propriul magazin cu depozit, iar pentru aceasta am înregistrat o companie afiliată, am început a comercializa, prin intermediul distribuitorilor, articolele noastre în marile centre comerciale din alte oraşe. Volumele de vânzări, deocamdată, nu sunt prea mari, totuşi ele cresc cu fiecare an. În 2018, am reuşit să ne dublăm volumul de vânzări pe piaţa românească, acesta ajungând la cca 200 mii de euro.

Directorul fabricii „Viorica Cosmetic” spune că DCFTA contribuie într-o măsură foarte mare la soluționarea unei alte probleme extrem de importante pentru întreprindere – legalizarea pieței interne și un control mai riguros asupra calității produselor. Grație acestui fapt, în anul 2018, cifra de afaceri a companiei a sporit pe piața internă cu 32 la sută. „Nu este un secret că piața moldovenească a fost invadată de produse de parfumerie de o calitate proastă care sunt fabricate din diverse ingrediente chimice sau sintetice. În plus, pe piață mai ajung și mărfuri contrafăcute care de multe ori sunt și periculoase, pe când articolele noastre sunt făcute din materie primă naturală, mai afirmă Maria Borta. Evident, nu suntem în stare să concurăm cu produsele de calitate dubioasă la capitolul prețuri. Spre regret, din acest motiv nu am reușit să fim selectați în cadrul vreunei licitații pentru furnizarea mărfurilor pentru armată, școli și alte instituții publice. La licitații sunt selectați importatorii care au în statele de personal una sau două persoane. De altfel, sunt puțini cei care se gândește că o astfel de „economie” a mijloacelor ar putea afecta sănătatea copiilor. Ne-am dori ca statul să extindă și asupra produselor de cosmetică și parfumerie „regula celor 50 la sută” de disponibilitate pe rafturile supermarketurilor, să țină cont de calitatea produselor noastre la desfășurarea licitațiilor, să identifice și alte modalități de susținere, or în Moldova nu există prea multe mărfuri produse integral în țară, care se disting printr-o valoare adăugată înaltă și care reprezintă de fapt un brand”.

Interlocutoarea noastră este indignată de faptul că întreprinderea pe care o conduce nu este „la modă” și, respectiv, beneficiază de un volum mai mic de asistență atât din partea statului, cât și din partea donatorilor externi. La noi , printre domeniile prioritare se numără sectorul IT, vinificația, turismul, ramura textilelor, complexul agroindustrial. În ultima perioadă, din acestea mai face parte şi industria automotive. Deşi valoarea adăugată şi gradul de autohtonie al produselor fabricate de aceste sectoare deocamdată nu sunt prea înalte, anume acestea suscită atenţia Guvernului, donatorilor şi investitorilor.

- Sunt de părere că şi noi avem tot dreptul să pretindem la asistenţă din partea instituţiilor de genul Agenţiei de Investiţii (fosta MIEPO) sau a diferitor proiecte şi programe, declară Maria Borta. De ce n-am prelua experiența Turciei unde întreprinderile care-și deschid propriile magazine peste hotare se bucură de compensarea a 50 la sută din cheltuieli pe parcursul a 3-5 ani?Să ne referim, bunăoară, la participarea în cadrul expozițiilor. Evident fără astfel de activități nu prea poți conta pe comercializarea cu succes a produselor peste hotare, lucru demonstrat de experiența noastră din România. Deja de câțiva ani participăm la cea mai mare și prestigioasă expoziție de cosmetice și parfumerie desfășurată pe mapamond. Este vorba despre expoziția „Cosmoprof” organizată la Bologna. Deocamdată suntem doar vizitatori acolo. Abia în martie curent vom fi prezenţi şi cu un stand nu prea mare, or participarea la această expoziţie specializată costă 1 mln. de lei. Ne-am dori foarte mult ca Agenţia de Investiţii sau donatorii să acopere cel puţin 50 la sută din cheltuielile aferente participării la acest for prestigios, or eu sunt sigură că participarea la evenimentul respectiv se va solda foarte curând cu nişte rezultate pozitive la capitolul promovare pe piața UE.

Potrivit afirmațiilor făcute de directorul general al „Viorica Cosmetic”, deocamdată, compania pe care o conduce resimte o susținere esențială doar din partea conducerii CCI Moldova. Câteva expoziții itinerante „Fabricat în Moldova” desfășurate de Camera de Comerț și Industrie în diferite orașe din România au oferit fabricii posibilitatea să extindă substanţial geografia de prezentare a produselor cosmetice moldoveneşti, iar cel mai important este faptul că spaţiul expoziţional în cadrul acestor prezentări le este oferit participanţilor gratis. „Astfel de ieşiri sunt organizate foarte bine, iar CCI oferă o susținere importantă, fiind vorba atât despre identificarea partenerilor sau desfășurarea întrunirilor și negocierilor, cât și despre alte aspecte” constată Maria Borta.

O „platformă ideală” oferită de CCI

În opinia lui Mihai Bâlba, vicepreședintele Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, expozițiile și târgurile sunt o platformă ideală pentru promovarea mărfurilor și serviciilor pe piețele externe, mai ales când este vorba despre produse noi sau despre accederea pe niște piețe noi. „Ajutăm companiile din Moldova să interacționeze cu partenerii externi utilizând în acest scop diverse instrumente. Totuși anume organizarea participării producătorilor autohtoni la expoziții face parte din lista priorităților CCI, pentru că oricare expoziție sau târg nu înseamnă doar prezentarea produselor, ne spune interlocutorul. De obicei, în cadrul acestora se desfășoară diverse seminare, discuții despre tendințele în anumite domenii, întrevederi de afaceri etc. Companiile își pot găsi parteneri noi, își pot consolida relațiile cu cei vechi, pot aprecia ofertele concurenților, pot lansa noi domenii de activitate ținând cont de cele văzute la expoziție. În opinia noastră, obiectivul Camerei ar fi să creăm companiilor toate condițiile pentru o activitate eficientă în cadrul expoziţiilor. Uneori este nevoie să-i ajutăm să înţeleagă care produse ar fi mai indicat să le prezinte, dar și să-şi găsească partenerii potriviţi”.

Printre inovațiile CCI din ultimii ani se numără expozițiile itinerante „Fabricat in Moldova” care devin un instrument tot mai eficient de promovare a mărfurilor autohtone. În 2018, astfel de evenimente au fost organizate la Brașov și Iași la acestea participând peste 170 de companii moldovenești. Prezentările în cauză se deosebesc de alte expoziții prin faptul că în cadrul lor spațiul expozițional este oferit companiilor din Moldova gratis, aceasta însemnând în total cca 10 mii de euro pentru fiecare participare. Grație relațiilor de parteneriat pe care CCI le are stabilite cu colegii din țările unde este desfășurată prezentarea și cu autoritățile locale costurile pentru participanții din Moldova se reduc. În schimb, întreprinderile din orașele unde sunt organizate astfel de evenimente expoziționale beneficiază de posibilitatea de a-și prezenta (la fel, gratis) produsele în cadrul expoziției principale desfășurate la noi în țară, adică la „Fabricat în Moldova”.

Ținând cont de faptul că un atare format de organizare a expozițiilor se bucură de o popularitate tot mai mare, pentru anul 2019 sunt planificate expoziții itinerante în orașele Baia Mare, Arad, Brașov, Iași și Sinaia din România, precum și în Germania, Italia și Bulgaria. CCI are o abordare serioasă față de pregătirea către aceste evenimente. „Ideea este că noi nu doar selectăm participanți și convenim să le fie oferit spațiu expozițional, ne relatează vicepreședintele CCI. Mai este necesar să identificăm parteneri pentru companiile care au nevoie de un astfel de serviciu pentru ca participarea să fie și eficientă. Trebuie să ținem cont de diferențele ce țin de preferințele consumatorilor în regiunea de desfășurare a expoziției, să-i orientăm corect pe participanți în așa fel ca vizitatorii expoziției să poate aprecia marfa prezentată. Anume cu acest scop în cadrul respectivelor evenimente permanent sunt organizate degustări ale vinurilor moldovenești, ale fructelor uscate, legumelor și fructelor proaspete, gustărilor gata (snack-urilor), a biscuiților și chiar a murăturilor. Toate aceste acțiuni își fac efectul și contribuie la o promovare mai intensă a mărfurilor pe piețele externe. Dacă tot veni vorba despre murături vă pot spune că nici producătorii nu s-au așteptat că produsele lor se vor bucura de o cerere atât de mare și că ei le vor putea exporta”.

În afară de sprijinul oferit pentru participarea la expoziții Camera de Comerț și Industrie ajută companiile autohtone să-și promoveze mărfurile pe piața UE și prin intermediul altor instrumente de susținere. În permanență sunt organizate traininguri și seminare instructive, oamenii de afaceri și managerii fiind informați cu privire la cerințele pieței din diferite țări, conjunctura prețurilor, cerințele față de produse etc. Colaboratorii CCI se implică activ în campaniile de informare desfășurate pentru a promova DCFTA și oportunitățile oferite de aceasta producătorilor din Moldova. Camera de Comerț și Industrie a participat la realizarea unui proiect finanțat de Banca Mondială. Grație acestui proiect zeci de întreprinderi moldovenești au implementat sistemele internaționale de calitate ISO și astfel au putut să acceadă pe alte piețe. CCI în permanență organizează pentru membrii săi (peste 1250 la număr) misiuni și forumuri de afaceri ca aceștia să poată stabili contacte noi și dezvolta relațiile de colaborare.

De multe ori cooperarea CCI cu întreprinderile generează adevărate istorii de succes cu care se pot mândri ambele părţi. „Acum câțiva ani, la solicitarea unei companii mici din Moldova, am studiat piața mierii din UE, am oferit acestui producător aflat la început de cale un set de recomandări, i-am găsit parteneri, i-am organizat participarea la câteva misiuni de afaceri pentru ca acesta să poată face schimb de experiență cu colegii europeni etc., ne spune Mihai Bâlba. În prezent, compania este unul dintre cei mai mari exportatori de miere pe piața UE, iar afacerea acesteia corespunde rigorilor și standardelor europene. Camera de Comerț și Industrie face parte din rețeaua europeană „Enterprise Europe Network”, iar prin intermediul bazei de date a acestei rețele identificăm parteneri pentru companiile noastre. Totodată le putem asigura membrilor noștri și alte informații utile”.

Dmitri Kalak