Comisia Europeană a propus reformarea sistemului cărții albastre pentru a atrage lucrători cu înaltă calificare din afara UE

Comisia Europeană a propus reformarea sistemului cărții albastre pentru a atrage lucrători cu înaltă calificare din afara UE
Sursa foto: DCFTA.MD

Ieri, Comisia Europeană a prezentat un plan de acțiune menit să sprijine statele membre în eforturile lor de integrare a resortisanților țărilor terțe și de valorificare a contribuției economice și sociale a acestora la dezvoltarea UE, precum și o propunere legislativă de reformare a regulilor aplicabile migranților cu înaltă calificare care vin să lucreze în UE, care le va permite întreprinderilor europene să atragă personal calificat și talentat din întreaga lume.

Dimitris Avramopoulos, comisarul pentru migrație, afaceri interne și cetățenie, a declarat: „Dacă dorim să gestionăm migrația pe termen lung, trebuie să începem de pe acum să facem investițiile necesare. Acest lucru este în interesul nostru al tuturor. Integrarea timpurie și eficace a resortisanților țărilor terțe este un factor esențial care permite valorificarea avantajelor pe care le oferă migrația din punct de vedere economic și din punctul de vedere al coeziunii societății noastre. Totodată, trebuie să ne echipăm mai bine sistemele, astfel încât acestea să facă față lipsei de locuri de muncă și de personal calificat cu care este posibil să se confrunte în viitor. Datorită sistemului revizuit al cărții albastre a UE, resortisanților țărilor terțe cu înaltă calificare care doresc să vină să lucreze în UE vor putea beneficia de condiții simplificate și mai atractive, fapt ce va contribui la stimularea creșterii noastre economice.”

Planul de acțiune al UE privind integrarea

Planul de acțiune prezentat ieri prevede un cadru comun de politică și măsuri de sprijin care ar trebui să vină în ajutorul statelor membre în procesul de elaborare și de consolidare pe mai departe a politicilor lor naționale de integrare a resortisanților țărilor terțe. Statele membre - prin autoritățile naționale, regionale și locale - se află în prima linie atunci când este vorba de integrare. Planul de acțiune stabilește măsurile concrete de sprijin politic, operațional și financiar care trebuie întreprinse la nivelul UE pentru a le susține în eforturile lor.

Pentru bunăstarea, prosperitatea și coeziunea viitoare a societăților europene, este extrem de important ca resortisanții țărilor terțe să poată contribui economic și social la dezvoltarea comunităților-gazdă. Un studiu publicat astăzi de serviciile Comisiei confirmă faptul că integrarea reușită și rapidă a resortisanților țărilor terțe poate contribui la îmbunătățirea rezultatelor pe piața forței de muncă, la abordarea provocărilor legate de schimbările demografice și la îmbunătățirea sustenabilității finanțelor publice. Există riscul clar ca neintegrarea resortisanților să atragă costuri mai mari decât costul investițiilor în politicile de integrare.

În ciuda eforturilor depuse de statele membre, migranții și resortisanții țărilor terțe cărora li s-a recunoscut statutul de refugiați care își au reședința legală în UE continuă să fie expuși unui risc ridicat de sărăcie sau de excluziune socială.

Cu toate că politicile de integrare sunt în continuare, în mare măsură, apanajul autorităților naționale, în contextul actual, multe state membre ale UE se confruntă cu provocări similare, iar acțiunile întreprinse la nivelul UE pot aduce o valoare adăugată prin sprijinul structural și financiar acordat.

Se propun acțiuni în domenii-cheie precum: măsurile de integrare prealabile plecării și prealabile sosirii, în special pentru persoanele care au în mod clar nevoie de protecție internațională și sunt în curs de a fi relocate; educația, ocuparea forței de muncă și formarea profesională; accesul la serviciile de bază și participarea activă și incluziunea socială. Se propune, de asemenea, o abordare mai strategică și mai bine coordonată cu privire la utilizarea fondurilor UE în vederea sprijinirii măsurilor naționale de integrare.

Conform Noii agende pentru competențe în Europa, Comisia va sprijini, de asemenea, integrarea pe piața muncii a migranților prin diferite instrumente menite să amelioreze competențele migranților și să permită recunoașterea și valorificarea calificărilor acestora.

Acțiunile de sprijinire a integrării resortisanților țărilor terțe nu trebuie și nu ar trebui să fie în detrimentul altor acțiuni întreprinse în favoarea altor grupuri sau minorități vulnerabile ori defavorizate.

Atragerea migranților cu înaltă calificare: reforma cărții albastre a UE

Sistemul cărții albastre a UE, adoptat în 2009, s-a dovedit până în prezent insuficient și neatractiv, acesta fiind, prin urmare, prea puțin utilizat. Condițiile restrictive de admisie și existența unor norme, condiții și proceduri paralele la nivel național au limitat utilizarea acestui sistem al UE. Numai 31 % din migranții cu studii superioare din țările OCDE au ales UE ca destinație, ceea ce înseamnă că lucrătorii calificați aleg alte destinații care concurează cu UE din punct de vedere economic.

Propunerea de ieri modernizează normele existente și își propune să îmbunătățească capacitatea UE de a-i atrage și de a-i păstra pe teritoriul său pe resortisanții țărilor terțe care dețin calificări superioare, întrucât tendințele demografice arată că, luând în considerare inclusiv forța de muncă cu calificări superioare pe care Noua agendă pentru competențe își propune să o dezvolte, UE tot va mai avea nevoie să atragă talente suplimentare în viitor.

  • Noua propunere instituie un sistem unic la nivelul UE, care înlocuiește sistemele naționale paralele referitoare la forța de muncă cu înaltă calificare, astfel încât procedura să fie mai clară atât pentru solicitanții de locuri de muncă, cât și pentru angajatori, iar sistemul să fie mai vizibil și mai competitiv.
  • Propunerea sporește mobilitatea în cadrul UE prin facilitarea procedurilor și prin faptul că permite, de asemenea, deplasări profesionale de până la 80 de zile în statele membre care aplică sistemul cărții albastre.
  • Propunerea coboară pragul salarial, lăsând la dispoziția statelor membre un interval flexibil în care acestea pot ajusta pragul respectiv în funcție de contextul de pe propria piață a muncii, și prevede condiții mai adecvate pentru resortisanții țărilor terțe care au obținut recent o diplomă de învățământ superior sau care au calificări în domenii care se confruntă cu o penurie de forță de muncă.
  • Conform noului sistem al cărții albastre, beneficiarii de protecție internațională cu înaltă calificare vor putea solicita cărți albastre.
  • Propunerea consolidează atât drepturile posesorilor de cărți albastre (permițând un acces mai rapid la statutul de rezident pe termen lung, precum și un acces imediat și mai flexibil pe piața muncii), cât și pe cele ale membrilor de familie ai acestora (garantând faptul că aceștia se pot alătura posesorului cărții albastre a UE în același timp), ceea ce ar trebui să permită UE să devină o destinație mai atractivă pentru lucrătorii cu înaltă calificare de care are nevoie economia noastră.

Noul sistem al cărții albastre ar avea un impact economic pozitiv estimat între 1,4 miliarde € și 6,2 miliarde € pe an ca urmare a sosirii în UE a unui număr suplimentar de lucrători cu înaltă calificare aflați în căutarea unui loc de muncă. Decizia cu privire la numărul de resortisanți ai țărilor terțe aflați în căutarea unui loc de muncă care sunt admiși pe teritoriul lor va fi în continuare de competența statelor membre, în conformitate cu tratatul. Statele membre pot, de asemenea, să efectueze un test al pieței forței de muncă dacă se constată perturbări grave pe această piață, cum ar fi un nivel ridicat al șomajului pentru o anumită meserie sau un anumit sector, inclusiv într-o anumită parte din teritoriul lor.

Regatul Unit, Irlanda și Danemarca nu participă la adoptarea directivei respective, nu au obligații în temeiul acesteia și nici nu sunt supuse aplicării sale.

Context

Planul de acțiune privind integrarea resortisanților țărilor terțe: Cu toate că responsabilitatea în materie de integrare le revine în primul rând statelor membre, Uniunea Europeană a instituit măsuri menite să încurajeze și să sprijine statele membre în eforturile lor de a promova integrarea resortisanților țărilor terțe. Este vorba de fonduri și instrumente dedicate care abordează chestiunea coeziunii economice și sociale în toate statele membre. Planul de acțiune prezentat ieri face parte din seria de acțiuni anunțate în Agenda europeană privind migrația, precum și în comunicarea Comisiei din 6 aprilie 2016.

Reformarea Directivei privind cartea albastră a UE: În aprilie 2014, Jean-Claude Juncker a prezentat, în cadrul campaniei sale electorale,un plan în cinci puncte în domeniul migrației, în care îndemna țările europene să dea dovadă de mai multă voință politică în ceea ce privește migrația legală. În Orientările sale politice, președintele Juncker și-a anunțat intenția de a promova o nouă politică europeană în materie de migrație legală pentru a soluționa problema lipsei de personal calificat și pentru a atrage lucrători talentați, astfel încât UE să poată face față mai bine provocărilor demografice cu care se confruntă, inclusiv printr-o revizuire a sistemului cărții albastre a UE.

UE se confruntă deja cu un deficit structural important de personal calificat în anumite sectoare [de exemplu, în sectorul sănătății, al tehnologiilor informației și comunicațiilor (TIC) și al ingineriei], care riscă să aibă ca efect frânarea creșterii, productivității și inovării în UE. În viitor, ca urmare a modificărilor structurale ale economiilor UE, va continua să crească cererea de calificări superioare care nu sunt imediat disponibile pe piața muncii, ceea ce va contribui la agravarea lipsei de personal calificat care nu poate fi soluționată cu oferta de forță de muncă existentă pe piața muncii din UE. Numărul resortisanților țărilor terțe cu înaltă calificare care sosesc în prezent în cele 25 de state membre ale UE care aplică sistemul cărții albastre este cu totul insuficient pentru a soluționa aceste deficite de locuri de muncă și de personal calificat, în pofida eforturilor depuse pentru modernizarea competențelor cetățenilor UE propuse în cadrul Noii agende pentru competențe. Regatul Unit, Irlanda și Danemarca nu aplică Directiva privind cartea albastră.

Sursa: www.ec.europa.eu