Antreprenoarea Veronica Pentelei: Schimbările nu sunt niciodată ușoare, chiar dacă sunt benefice

Antreprenoarea Veronica Pentelei: Schimbările nu sunt niciodată ușoare, chiar dacă sunt benefice
Sursa foto: DCFTA.MD

Antreprenoarea Veronica Pentelei este proprietarul şi directorul companiei „Velitextil-Plus”, o afacere locală cunoscută publicului prin marca comercială „Crème Brûlée”, un brand „dulce” de hăinuțe pentru pici. Nu toți cunosc însă faptul că afacerea Veronicăi Pentelei se extinde departe peste hotarele țării. Datorită companiei „Velitextil-Plus”, care confecționează articole vestimentare pentru mărci cu renume din Germania, Italia, Franța sau Belgia, pe etichetele hainelor de branduri europene apare inscripția „Made in Moldova”. În cadrul Programului de Asistență pentru Reforme Marea Britanie - Republica Moldova al Fondului pentru Buna Guvernare, inițiat de Guvernul Marii Britanii, curajoasa și distincta antreprenoare îşi împărtăşeşte ideile despre cum s-a schimbat dinamica afacerii sale după implementarea, în septembrie 2014, a Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA).

Femeia de afaceri povestește că a muncit și a visat la propria companie toată viața. „Am făcut studii în domeniul industriei textile timp de 11 ani: cinci ani de Colegiu, cinci ani de Universitate și un an de Masterat. Am pornit chiar să fac Doctoratul, dar mi-am dat seama că nu merită, e mai bine să mă apuc de lucru”, își amintește Veronica Pentelei.

Până în 2007 a muncit pentru alții, a cunoscut piața și a crescut ca profesionist. Atunci a simțit că e timpul să-și deschidă propria afacere. „Am reușit să lucrăm un an și a venit criza. Primii care au fost loviți de ea, au fost cei din industria textilă. Noi lucram direct cu partenerii străini, iar ei, atunci când economia mondială se confruntă cu anumite dificultăți, taie din listă companiile care le par prea scumpe. Nu contează dacă ești bun sau rău, pur și simplu din acel moment ei nu mai au interesul să mai lucreze cu tine”, explică Veronica.

Ea afirmă că nu regretă eșecul de acum zece ani. „A fost o experiență foarte bună. În 2008, mi-am restartat afacerea eșuată și s-a „născut” Velitextil care oferea consultanță pentru alte companii. Nu e greu să deschizi o companie în Republica Moldova. E dificil să găsești parteneri pentru a începe să activezi și, astfel, pas cu pas, să-ți acoperi cheltuielile și să mai ai și profit. Trebuie să bați în toate clopotele și să spui că exiști. Educația noastră sovietică ne-a impus să credem că nu e bine să te lauzi, să arăți ce poți. Eu am înțeles că dacă voi fi așa, voi rămâne fără lucru. Așa că, în 2011, am decis să încep producția proprie în loc să-i consult doar pe alții cum să o facă”, recunoaște Veronica Pentelei.

Peste un an, în 2012, a apărut și „Crème Brûlée” linia de hăinuțe pentru cei mici. „Acesta este un proiect de suflet pentru mine, dar el reprezintă doar o mică parte din ceea ce facem noi. Marea parte constă în lucrul cu partenerii europeni. Am lucrat cu Germania, Italia, Franța, Olanda, iar în Belgia sunt cele mai multe branduri cu care lucrăm. Ei pleacă și vin. În mediu sunt 10-15 clienți europeni”, explică antreprenoarea.

Veronica Pentelei a reușit să stabilească relații de parteneriat cu antreprenori din străinătate cu câțiva ani până la implementarea DCFTA. Antreprenoarea afirmă că semnarea Acordului de Asociere RM - UE a adus cu sine și bune, și rele. „Schimbările nu sunt niciodată ușoare, chiar dacă sunt benefice. Sunt încă foarte multe lucruri care trebuie cizelate și adăugate. Acordul de Asociere a fost semnat, dar legile interne au rămas la fel”, consideră femeia.

În plus, antreprenoarea afirmă că, odată cu implementarea DCFTA, procedurile vamale s-au simplificat. „Eu acum știu sigur că mașina cu marfă va fi devamată și nu va sta în vamă trei zile. Toate problemele birocratice au dispărut, iar clientul este asigurat, ceea ce este foarte important”, conchide Veronica.

Sursa: www.agora.md