Acordul de Asociere RM – UE din prisma antreprenorilor moldoveni

Acordul de Asociere RM – UE din prisma antreprenorilor moldoveni
Sursa foto: DCFTA.MD

Deja de mai bine de un an au intrat în vigoare prevederile Acordului de Asociere dintre Republica Moldova și Uniune Europeană. Astfel, în țara noastră a început un amplu proces de transpunere în legislația națională a standardelor și regulamentelor europene. Inclusiv mediul de afaceri din Moldova trebuie să se alinieze prevederilor și cerințelor Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA). Cu ajutorul Programului de Asistență pentru Reforme Marea Britanie - Republica Moldova al Fondului pentru Buna Guvernare, inițiat de Guvernul Marii Britanii, am încercat să aflăm chiar de la antreprenorii din țara noastră cât de ușor le este astăzi să țină pasul cu aceste modificări, dar și cât de mult conștientizează avantajele acestora.

Veaceslav Paniș este directorul companiei „SunPrints”, un studio ce se ocupă de producerea imprimării multicolore și aplicarea imaginilor pe obiectele de interior, elementele decorului, materiale publicitare și diferite tipuri de acoperiri. Compania activează pe piața din Republica Moldova din anul 2011. Odată cu implementarea DCFTA întreprinderea a început să exporte produsele sale și în țările Uniunii Europene.

„DCFTA creează noi posibilități de dezvoltare a afacerii, mai ales în vederea promovării exporturilor către Uniunea Europeană. Lipsa taxelor vamale la import în țările europene la gama noastră de produse printate, precum și simplificarea procedurilor la export au avut un impact benefic asupra activității. Practic, am început activitatea de export la începutul anului 2015, imediat după implementarea DCFTA. Am reușit să găsim parteneri atât în România, care ne este vecină, cât și în țări precum Italia, Grecia, Franța sau Anglia”, spune antreprenorul.

Odată cu implementarea DCFTA, au loc treptat o serie de modificări legislative și normative care conduc la schimbarea aproape integrală a condițiilor de derulare a unei afaceri în Republica Moldova. Acestea au menirea de a crește și dezvolta infrastructura calității producătorilor autohtoni, pentru a-i face și mai competitivi pe piețele externe. Aici, însă, în calea antreprenorilor apare o barieră și anume - accesibilitatea la informația necesară.

„Modernizarea este un proces foarte important în orice afacere și implementarea DCFTA oferă noi posibilități în acest sens, doar că procesul este unul foarte costisitor și complex. Acesta necesită o abordare specială în care accesul la informații, precum și asistența tehnică și financiară acordată pot juca un rol primordial. Este adevărat, informațiile sunt ușor de accesat. Mijloacele electronice de informare în masă ne ușurează semnificativ munca la acest capitol. Doar că, pe lângă informația brută este foarte important dezvoltarea platformelor de comunicare, schimbul de experiență și opinii între oamenii de afaceri, reprezentanții Guvernului și ONG-urilor care activează în domeniu”, mai spune Veaceslav Paniș.

Antreprenorul menționează că participă în mod regulat la astfel de seminarii, menite să sporească nivelul de cunoaștere a prevederilor DCFTA, precum și modul de implementare a acestora. Potrivit lui, anume campaniile de informare, seminarele, trainingurile sunt o metoda eficientă de a motiva oamenii de afaceri să crească calitatea producției proprii și, astfel, să-și sporească exporturile către Uniunea Europeană.

Sursa: www.agora.md