Tudor Rotaru, Rifero: “„Clienții din spațiul economic european sunt foarte mulțumiți de calitatea produselor pe care noi o oferim.”

4 ani de DCFTA - înseamnă 4 ani de dezvoltare economică progresivă a Republicii Moldova în cadrul Zonei de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător cu Uniunea Europeană. Graţie semnării Acordului de Liber Schimb, moldovenii întreprinzători au avut posibilitatea să-şi crească afacerile şi să poată exporta în statele Uniunii Europene rezultatul muncii lor.

Aceasta este şi istoria familiei Rotaru din satul Văsieni, raionul Ialoveni, proprietarii mărcii comerciale “Rifero”, lansată pe piaţă în 2012, cunoscută mai ales prin prunele în ciocolată, de care se bucură nu doar moldovenii, dar şi londonezii, şi chiar americanii.

Produsele noastre sunt exportate în România, Slovacia, Irlanda și chiar SUA. Din 100% de produs, 50% este exportat.”, povesteşte Tudor Rotaru, directorul comercial şi fiul lui Ion Rotaru.

Dar “Rifero” nu sunt singurii care se bucură de avantajele exportului spre Uniunea Europeană. Astfel, datorită DCFTA, exporturile din Moldova spre UE au crescut, în total, până la 367 milioane de euro, ceea ce înseamnă o creștere de 22%, și asta în doar primii 3 ani de la implementarea acordului. Pentru a înțelege amploarea acestei creșteri, e suficient să ne uităm la cifrele care arată că ponderea exporturilor moldovenești în Uniunea Europeană s-a mărit de la 53,3% în 2014 la 68,5% în doar prima jumătate a anului 2018. 

Prunele în ciocolată produse de “Rifero”, până la etapa glazurării, sunt rezultatul muncii manuale, iar ciocolată cu care sunt acoperite este neagră, fără lapte, ceea ce le face accesibile şi pentru consumatorii care, din varii motive, nu utilizează lapte în alimentaţia lor. Procesul de ambalare este şi el manual. Toate aceste operaţiuni sunt asigurate de muncitorii fabricii “Rifero”.

Datorită suportului Uniunii Europene, noi am mai angajat 30 de persoane. Suntem încântați să cunoaștem că am oferit 30 de posturi de lucru pentru cei care locuiesc în satul Văsieni.”, explică Tudor Rotaru.

Grație DCFTA, mii de familii au șansa să rămână alături și să ducă o viață decentă în țara lor. Astfel, în primii patru ani ani în cadrul DCFTA, 15 mii de moldoveni și-au găsit un loc de muncă acasă, ceea ce a avut un impact simţitor nu doar asupra comunităţilor locale, dar şi asupra întregii societăţi.

Suntem stimulați de faptul că putem oferi noi locuri de muncă pentru cei din satul Văsieni.”, spune Tudor Rotaru.

Semnarea Acordului a dus şi la creșterea competitivității serviciilor și produselor moldovenești, cât pe piața externă, atât și pe cea internă. Producătorii au fost încurajaţi să-şi modernizeze afacerile şi să investească mai mult în promovare, pentru a putea găsi noi pieţe de desfacere, atât în Republica Moldova, cât şi în afara ei.

Grantul oferit de Uniunea Europeană a fost implementat în domeniul de marketing, ceea ce ne-a ajutat să mărim foarte mult numărul de exporturi, fiind eligibili pe piața Uniunii Europene.

Rezultatul acestor investiţii nu s-a lăsat aşteptat - acum fiecare al doilea euro din trei,  pe care îi câștigă Moldova din exporturi, sunt din exporturile efectuate spre Uniunea Europeană. Astfel, volumul schimburilor comerciale între Uniunea Europeană și Moldova a atins 3,45 miliarde de euro, cu 25% mai mult față de momentul intrării în vigoare a Acordului. 

Însă, pentru a exporta produse spre Uniunea Europeană e nevoie de respectat anumite standarde, ceea ce a motivat producătorii moldoveni să ridice treptat nivelul calităţii producţiei lor, spre bucuria nu doar a consumatorului european, ci şi celui moldovean.

Clienții din spațiul economic european sunt foarte mulțumiți de calitatea produselor pe care noi o oferim. În urma exporturilor către Uniunea Europeană am implementat înalte standarde de calitate, de care acum se bucură și cei de piața locală”, explică Tudor Rotaru.

Piața Uniunii Europene nu mai este un vis pentru producătorii din Republica Moldova, ci o realitate tangibilă, pentru cei care au curajul să facă schimbarea și să spună „Creat în Moldova, apreciat în lume.”, iar Fabrica “Rifero” din satul Văsieni este un exemplu cum din dorinţa de a face ceva nou, poate creşte o afacere despre care să vorbească toată lumea.